22010432 (9821+)

درمان ریشه

چگونه متوجه می شوید که پالپ ملتهب یا بیمار است و نیاز به درمان ریشه دارد؟

بعضی از علائم پالپ ملتهب عبارتند از:

• درد پایدار به هنگام نوشیدن مایعات سرد یا داغ
  • درد خودبخود (بدون هر گونه تحریکی)
  • درد هنگام دراز کشیدن
  • خروج چرک یا وجود تورم
  • مشاهده پوسیدگی وسیع مینا و عاج یا هر نوع ضایعه در رادیوگرافی
  • درد موقع جویدن یا گاز گرفتن
  • تغییر رنگ دندان

یادآوری: ممکن است دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد ظاهراً درد و علامت دیگری نداشته باشد و دندانپزشک در معاینه یا رادیوگرافی یا هنگام تراش دادن دندان این نیاز را تشخیص دهد.

چگونه درمان ریشه انجام می شود؟

پس از معاینه، انجام رادیوگرافی و تشخیص، دندان مبتلا بی حس گردیده و با ایجاد حفره ای در تاج دندان امکان دسترسی به عصب (پالپ) دندان فراهم می شود و سپس پالپ با وسایل ظریفی خارج می شود. پس از آن فضای کانال طی درمان به شکل مناسب درآمده و با شستشوی مداوم تمیز می شود. در انتها کانال ریشه دندان با یک ماده شبه لاستیکی (گوتا پرکا) پر می گردد تا میکروبها به این فضا راه نیابند. جهت انجام این کار قبل، حین و بعد از درمان ریشه نیاز به رادیوگرافی وجود دارد. بعد از معالجه و پر کردن ریشه، ادامه روند درمان باید با ترمیم تاج یا انجام روکش انجام شود. این درمان اغلب در یک جلسه کامل می گردد. در بعضی از دندانها ممکن است نیاز به 2 جلسه و در تعداد کمی از موارد به جلسات بیشتری نیاز باشد.

آیا حین درمان و یا بعد از آن درد وجود دارد؟

امروزه با بی حسی های موضعی درد حین درمان کاملاً قابل کنترل است، بعد از از بین رفتن اثر بی¬حسی، بدلیل التهاب ناشی از قطع عروق و اعصاب در انتهای ریشه، درد گذرایی برای چند روز وجود خواهد داشت که با مسکن های تجویز شده توسط دندانپزشک کنترل می شود. در صورت تداوم درد بیشتر از دو هفته موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در موارد محدودی که درد پایدار مانده و یا بعد از چند ماه یا سال بعد از درمان، دوباره تکرار می شود، ممکن است درمان مجدد ریشه یا جراحی انتهای ریشه توصیه شود.

آیا تاج دندان بعد از درمان ریشه تیره می شود؟

امروزه با درمانهای نوین ریشه معمولاً تغییر رنگ تاج وجود ندارد، تغییر رنگ ایجاد شده در بعضی موارد اغلب بدلیل عفونتهای قبلی ریشه دندان، پر کردگی های نامناسب قدیمی و خونریزی داخل دندان در اثر ضربه است که می توان با سفید کردن و انجام روکش رنگ آن را تصحیح کرد.

چه درمان های دیگری را می توان جایگزین درمان ریشه کرد؟

هنگاهی که بیمار به علت درد ناشی از التهاب پالپ دندان دچار ناراحتی است باید بین معالجه ریشه دندان یکی را انتخاب نماید. در صورت کشیده شدن دندان، جبران دندان از دست رفته به چند طریق امکان پذیر است:

• بریج یا پل که از دندانهای دو طرف دندان از دست رفته به عنوان پایه بریج استفاده شده، سپس بریج ساخته شده را روی دندانها می چسبانند، این کار مستلزم تراش دندانهای پایه است.
  • دندان مصنوعی متحرک که اتصال آن به دندانهای مجاور و دندانهای دیگر فک صورت می¬پذیرد.
  • کاشت دندان (ایمپلنت)

برای درمان های فوق اغلب باید هزینه و زمان بیشتری در مقایسه با درمان ریشه و روکش کردن آن صرف شود، بنابراین حفظ دندان طبیعی بر ساخت دندان مصنوعی ارجحیت دارد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه

• پانسمان دندان به معنای پر کردگی موقت تاج دندان است. بعد از گذاشتن پانسمان به مدت یک ساعت از جویدن روی آن خودداری کنید. به طور کلی تا زمانی که اقدام به نصب روکش دندان نکرده اید، از فشار بیش از حد و جویدن غذاهای سفت بر روی آن خودداری نمائید. در صورت بیرون آمدن کامل پانسمان و یا ریختن بخش بزرگی از آن بعلت احتمال آلودگی کانال دندان جهت پانسمان مجدد مراجعه نمائید.
  • در صورت درد بعد از درمان از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید. در موارد دردهای شدید، هر 4 ساعت از قرص ایبوبروفن همراه استامینوفن کدئین نیز می توانید استفاده نمائید.
  • حتماً دندانپزشک معالج را در جریان هر گونه سابقه ناراحتی معده خصوصاً خونریزی معده یا بیماریهای دستگاه گوارش و یا اختلالات انعقادی خود قرار دهید.
  • التهاب ریشه و درد ناشی از درمان حداکثر تا 2 هفته امری عادی است، اما در صورت ادامه درد بیشتر از این مدت به دندانپزشک مراجعه نمائید. در ضمن کمتر شدن تدریجی درد طی روزهای بعد از درمان نشانه ی آن است که دندان رو به بهبود می باشد.
  • امکان بروز تورم بعد از درمان ریشه بخصوص در دندانهای عفونی وجود دارد و مراجعه به دندانپزشک در این حالت ضروری است.
  • دندانهای خلفی (دندانهای آسیای کوچک و بزرگ) عموماً بعد از درمان ریشه، علاوه بر پر کردن تاج نیاز به نصب روکش دارند.
  • در مورد دندانهای قدامی (6 دندان جلوی دهان) تا زمانی که دندانپزشک توصیه نکرده است نیازی به روکش کردن دندان نیست و فقط باید برای پر کردن تاج با مواد همرنگ دندان اقدام شود.

مرکز تخصص دندانپزشکی

دکتر محمد حدیدی